Ohlédnutí za festivalem Setkání pod Světlovem

15.09.2019 17:45

Soubory představily pásma, která s nimi Karel Pavlištík připravoval

Již pošesté se v Bojkovicích uskutečnilo Setkání pod Světlovem. Poprvé byl pořad věnovaný osobnosti Karla Pavlištíka, který v prosinci loňského roku zemřel.

„Pan Pavlištík ovlivnil ve Zlínském kraji spoustu folklorních souborů. Byl jejich choreografem, vedoucím, byl významný etnograf a hlavně výborný člověk. A protože ovlivnil i nás Světlovany, máme od něj spoustu choreografií, hodně věcí nás naučil, proto jsme festival věnovali jeho památce, jeho dílu a přehlídce souborů, které s ním spolupracovaly,“ upřesnila za organizátory Hana Šretrová. V pořadu vystoupily soubory Rozmarýn z Újezdce, Kašava a Vonica ze Zlína a domácí Světlovan. Vystoupila i Dolina ze Starého Města. „Dolina sice s panem doktorem přímo nespolupracovala, ale vychovala velké množství vynikajících verbířů. Doktor Pavlištík se zasloužil o to, že se slovácký verbuňk dostal na seznam nehmotného dědictví Unesco,“ dodala Šretrová.

Ve stopách Karla Pavlištíka kráčí i jeho dcera Veronika Jedličková, která se dlouhé roky také věnovala choreografii a výuce tanců. „Bylo to krásné období. Na soustředění mě vozil tatínek i s nočníkem a členové souboru se o mě museli "za odměnu" starat,“ zavzpomínala na tatínka s úsměvem Veronika Jedličková, která společně s bratrem i dalšími členy rodiny navštívila festival jako čestný host.

 

Vzpomínky na Pavlištíka

Mezi čestnými hosty festivalu nechyběla Jarmila Zelená - Uherková, která stejně jako Karel Pavlištík pochází z Uherského Brodu a tam se také poprvé setkali při přípravě premiérového pořadu pro folklorní soubor Olšava a poté společně spolupracovali i na programech Světlovanu.

„Kdykoliv jsme potřebovali, tak za námi dojížděl a dohlížel na přípravu, ale vždycky dovedl ocenit, co jsem se souborem udělala. Že jsem je naučila tancovat a projev byl takový, jaký má být, a to mě od něj moc těšilo. Nešetřil chválou a uměl povzbudit. Budu na něho vždycky vzpomínat jako na člověka, který viděl dopředu, dovedl ocenit práci druhých a sám byl velký znalec folkloru a národopisu,“ zavzpomínala Jarmila Uherková.

Na doktora Pavlištíka zavzpomínala i Marie Špiritová. „Pana Pavlištíka jsem poznala nejen ve Světlovanu, ale i jako člověka, který působil v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně a když jsem dostala na starosti muzeum v Bojkovicích, tak mi moc pomohl, pootvíral dveře do různých institucí, k různým lidem, které jsem potřebovala, a za to jsem mu byla strašně vděčná a jsem dodnes,“ přiznala Marie Špiritová, která spolupracuje se Světlovanem i v současnosti.

 

 

 

 

Autor: Katka MAHĎÁKOVÁ
Foto: Katka MAHĎÁKOVÁ

 

Fotografie z akce: Marie Špiritová

Zpět